Ziarna kakaowca, świeżo zerwane i nieprzetworzone są bogatym źródłem flawonoidów-naturalnych przeciwutleniaczy. Jednakże podczas produkcji czekolady w tradycyjny sposób duża część potencjału antyoksydacyjnego ziaren kakaowca zostaje utracona na skutek obróbki termicznej.
Aby zapobiec utracie tak cennych składników opracowano specjalne metody wytwarzania czekolady, które pozwalają otrzymać produkt o wysokiej zawartości flawonoidów.

Ryc. Przekrój przez owoc kakaowca
Jakie korzyści przynosi spożywanie bogatej we flawonoidy czekolady, postanowili sprawdzić badacze z Cosmetic Science Group uniwersytetu w Londynie. W eksperymencie wzięło udział 30 zdrowych ochotników, podzielonych na 2 równe grupy. Każdy z uczestników spożywał codziennie przez 12 tygodni 20g ciemnej czekolady -tradycyjnej lub o wysokiej zawartości flawonoidów, w zależności od grupy. Wrażliwość skóry na promieniowanie ultrafioletowe określono- na początku badania i po 3 miesiącach regularnej konsumpcji czekolady- wyznaczając wartość MED (minimal erythema dose- dawka promieniowania potrzebna do wywołaniana skórze rumienia).
Pomiary wykazały, że czekolada o podwyższonej zawartości flawonoidów posiada właściwości fotoprotekcyjne. W grupie, która ją spożywała w ciągu 3 miesięcy wartość MED uległa podwojeniu. Tymczasem w grupie otrzymującej konwencjonalną czekoladę dawka MED się nie zmieniła.
Oprac.: M.Kwapisiewicz
Na podst.: Williams S et al. Eating chocolate can significantly protect the skin from UV light. Journal of Cosmetic Dermatology Volume 8 Issue 3, Pages 169 – 173
Fotografia: wikipedia.org




